Constantin Brăiloiu și dimensiunea sociologică a etnomuzicologiei
Constantin Brăiloiu and the sociological dimension of ethnomusicology
Theodor Constantiniu
Revista TRANSILVANIA, nr.8-9/2016
Abstract. Constantin Brăiloiu is, beyond any doubt, the most prominent Romanian ethnomusicologist and one of the most important European scholars in his field. During his Romanian years, he was involved in the field research carried by the Bucharest sociological school under the supervision of his initiator, Dimitrie Gusti. Gusti’s school exercised an important influence on Brăiloiu’s thought and helped the latter to design a new path for the future of his discipline. This paper focuses on the relation between Brăiloiu and the monographic school and his major contributions to the Romanian interwar ethnomusicology: the proposal he made for a new epistemological status for the folk music studies, a status which places this discipline in a close connection with sociology and the method he devised for a proper field inquiry with a sociological relevance. Also, will be discussed Brăiloiu’s sociological background in his rejection of evolutionary and diffusionist theories in ethnomusicology and the ideological implications of his affiliation with the monographic school.
Key words: Constantin Brăiloiu, Romanian interwar ethnomusicology, nation building, sociology of musical folklore, modernization
Cuprins
Poziția centrală a lui Constantin Brăiloiu în etnomuzicologia românească este unanim recunoscută; deasemeni, ideile sale au avut ecou și pe plan internațional, în special în mediile francofone. Opera sa, compusă din articole scrise începând cu anii ’20 ai perioadei interbelice și până în ultimii ani ai vieții (Brăiloiu moare în anul 1958, la Geneva), se desfășoară pe mai multe coordonate: de la compozițiile muzicale din tinerețe, la studii de muzicologie, de la studiile de etnomuzicologie născute din experiența directă cu realitățile muzicale rurale românești, la studiile de sinteză ale maturității, redactate în exil. Etnomuzicologia a fost, fără îndoială, disciplina în care Brăiloiu a fost cel mai prolific și, în același timp, original și pătrunzător. În perioada în care a lucrat la Geneva și Paris, Brăiloiu, având la dispoziție o considerabilă arhivă cu exemplare folclorice de pe tot întinsul globului, elaborează o serie de studii în care avansează concluzii fundamentale pentru întreaga disciplină a etnomuzicologiei, nu doar pentru muzica tradițională românească. Însă toate aceste contribuții nu sunt sintetizate de autor într-un volum de sine stătător, din care să transpară premisele teoretice fundamentale – scopul etnomuzicologiei ca demers științific distinct, relația dintre muzică și societate, rolul sistemelor ritmice și scalare în crearea unei anumite configurații a universului sonor al unei comunități. Un astfel de demers a rămas, așadar, în sarcina generațiilor următoare de etnomuzicologi care au încercat să surprindă, din diverse perspective, multiplele fațete ale gândirii lui C. Brăiloiu (un exemplu recent în acest sens îl reprezintă volumul coordonat de Laurent Aubert, Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu). Totuși, decantarea dimensiunii conceptuale a operei sale mai are încă de parcurs etape importante în literatura de specialitate românească, iar acest parcurs este cu atât mai important cu cât, cel puțin în etnomuzicologie, eșafodajul metodologic, conceptual și, bineînțeles, cel ideologic cu care se „înarmează” un cercetător este, de cele mai multe ori, mai important decât rezultatele sau teoriile avansate în urma demersului analitic propriu-zis (lucru evident în critica pe care Brăiloiu o aduce orientărilor evoluționiste și difuzioniste care dominau disciplina folclorului muzical la începutul secolului XX). Un alt avantaj al unui asemenea demers ar fi readucerea în prim-planul cercetării etnomuzicologice autohtone a unor abordări al căror pionier a fost savantul român, dar de la care etnomuzicologia românească pare a se fi decuplat aproape complet după cel de-al doilea război mondial (bineînțeles, cu notabile excepții). Ne referim aici, în primul rând, la dimensiunea sociologică a cercetărilor sale de teren și la critica pe care Brăiloiu o face premiselor etno-centrice pe care se fundamentau, conștient sau inconștient, o bună parte a scrierilor etnomuzicologice și care continuă să existe chiar și astăzi prin proliferarea unor idei de factură romantic-naționalistă. Deși este văzut ca un părinte fondator al etnomuzicologiei românești, asimilarea și dezvoltarea ulterioară a ideilor lui Brăiloiu suferă încă de un caracter parțial, incomplet, limitat mai ales la aspectele de ordin tehnic ale operei sale (ritmurile aksak, giusto silabic, folclorul copiilor, pentatonia, ș.a.), în timp ce concepțiile sale referitoare la comportamentul social al muzicilor tradiționale sau la modul optim de operare al etnomuzicologiei ca disciplină autonomă au fost lipsite de o problematizare adecvată.
Intenția acestui articol nu este de a suplini aceste lipsuri în maniera de receptare a gândirii lui Constantin Brăiloiu, ci își propune o analiză a activității acestuia prin prisma influenței exercitate asupra sa de către școala de sociologie din București. Această influență este evidentă în cercetările pe care Brăiloiu le efectuează în satele românești în perioada interbelică, alături de echipele monografice conduse de Dimitrie Gusti. În urma acestor campanii rezultă o serie de studii referitoare la modul în care ar trebui să se desfășoare o anchetă etnomuzicologică (Esquisse d’une methode de folklore musical, 1931), cât și exemple de utilizare a acestor metode într-o situație concretă (Despre bocetul de la Drăguș, 1932). Ocazia de a lucra alături de echipele de monografiști îl constrâng pe Brăiloiu să adapteze instrumentarul etnomuzicologului la cerințele unei cercetări sociologice pentru a putea stabili, în final, poziția și rolul pe care muzica îl ocupă într-o anumită comunitate rurală. Astăzi, când principiile școlii culturaliste de antropologie (reprezentată în etnomuzicologie de autori precum Alan P. Merriam sau John Blacking) fac parte din instrumentele fundamentale de cercetare a folclorului muzical, apropierea realizată de Brăiloiu între etnomuzicologie și sociologie poate părea un lucru natural, de la sine înțeles. Însă pentru perioada anilor interbelici, dimensiunea sociologică propusă de cercetător era cu siguranță o noutate, dacă nu pe plan internațional, atunci în cazul României cu siguranță. Pentru a putea aprecia mai bine importanța abordării propuse de Brăiloiu, va trebui să vedem care erau ideile dominante în etnomuzicologia românească în primii ani trecuți de la realizarea idealului politic al Marii Uniri.[1]
Etnomuzicologia românească de final de secol XIX și început de secol XX
Preocuparea pentru culegerea și studierea folclorului muzical își are originea în secolul al XIX-lea și a coincis, din punct de vedere estetic, cu romantismul, iar din punct de vedere politic cu afirmarea conceptului de stat național. Pentru Herder, cel care avea să influențeze decisiv atât teoriile estetice cât și pe cele politice din secolul XIX, cântecul popular (Volkslied) avea capacitatea de a releva structura intimă a unei națiuni, caracteristicile sale cele mai profunde. Coordonatele gândirii herderiene au avut o influență semnificativă (chiar dacă nu directă) asupra mediului intelectual românesc în general (școlit, într-o bună măsură, la universități germane), ca și asupra intelectualilor și compozitorilor aplecați către etnomuzicologie în particular. Astfel, încă de la bun început, interesul pentru folclorul muzical românesc a fost racordat la proiectul politic naţional. Acest proiect avea ca scop legitimarea statului-naţiune român, iar în acest scop aportul culturii era unul esenţial. În competiţia naţiunilor europene, statul român (în diferitele sale forme, ca Principate Unite, iar mai apoi ca Regat) nu putea concura la capitolul cultură savantă cu celelalte naţiuni, nici chiar cu unii din vecinii săi din est, astfel că accentul va fi pus aici pe cultura ţărănească, considerată atunci ca posedând o estetică desăvârşită, o originalitate incontestabilă care să permită o individualizare pregnantă a culturii române şi, totodată, văzută ca reflectarea cea mai fidelă a „spiritului” naţional (o reflectare în care se regăseau, bineînţeles, doar elitele intelectuale şi economice ale vremii[2]).
Spre finalul secolului al XIX-lea încep să apară în România, cu regularitate, diverse tipărituri cu folclor muzical. Însă toate acest eforturi erau departe de a răspunde unor cerințe metodologice comune, unor norme clare care să stabilească modalitățile în care folclorul putea fi cules, transcris și, eventual, analizat. În această primă fază a sa, romantică, culegerile de cântări populare erau realizate cu ignorarea totală a tehnicilor de anchetă, dar impulsionate de un context dominat de imperativul construcţiei naţiunii (şi) prin intermediul folclorului.[3] Putem afirma existenţa unei discrepanţe între un consens general (al intelectualităţii româneşti) la nivel ideatic asupra folclorului, fortificat prin recursul la imaginea artei populare ca un bun cultural definitoriu pentru cultura românească (de unde şi imperativul culegerii şi stocării acestei arte, ca şi cel al plasării folclorului la baza tuturor creaţiilor culte, regulă esenţială pentru dezvoltarea unei culturi „autentice”) şi lipsa unor principii cu o largă validare prin care acest consens ideatic să poată căpăta o formă concretă, cel puţin în ceea ce priveşte colectarea şi analizarea resurselor muzicale rurale. Aşadar, în primă instanţă, racordarea folcloristicii la proiectul naţional s-a realizat la un nivel eminamente discursiv, nivel ce nu a fost abandonat niciodată din legătura dintre muzică şi statul-naţiune. Această dimensiune discursivă a folcloristicii – cu ai săi tropi fundamentali „geniu popular” sau „spirit naţional” – a precedat şi, într-o bună măsură, a pre-format cadrele în care avea să se desfăşoare, mai târziu, cercetarea empirică şi sistematică a muzicilor tradiţionale româneşti.
Pentru producţiile acestei perioade romantice nu existau delimitări clare între muzica culeasă de la țărani (sau, eventual, lăutari de mahala), prelucrarea acestei muzici în miniaturi pentru pian sau lieduri, sau compozițiile ce căutau să imite intonațiile muzicilor populare (fie ele rurale sau urbane). Aceste colecții muzicale purtau nume ca Chitaristul Român, Veselia Română, Album național, Airs roumains, Foi și frunze, Fleurs roumains, etc. În toată această confuzie în modalitatea de întocmire a culegerilor, Octavian Lazăr Cosma distinge patru mari categorii: melodii populare pentru un instrument (de regulă pian), tipărite în volum anonim sau în volume de autor; culegeri în care autorii rețin melodii vocale, dar le oferă în versiuni acompaniate de instrument; cântece populare prelucrate pentru ansamblu vocal; culegerile propriu-zise, unde melodiile sunt notate fără nicio intervenție din partea muzicianului care le publică.[4] Acest tablou destul de incoerent se va schimba treptat, începând cu primele două decade ale secolului XX, când interesul muzicienilor începe să se concentreze cu precădere pe muzica provenită din mediul rural, considerat a fi păstrătorul unui repertoriu pur (nealterat de influențe urbane sau străine) și, în același timp, reprezentativ pentru „spiritul” național. Tot acum apar și primele culegeri sistematice de folclor muzical, datorate lui Alexandru Voevidca (Bucovina), Tiberiu Brediceanu (Maramureș) și Béla Bartók (Transilvania), sunt formulate principii metodologice (Breazul, Bartók) și sunt avansate primele concluzii pertinente referitoare la originea, evoluția și interacțiunea diferitelor stiluri (sau dialecte, așa cum le numea Bartók) muzicale regionale. Începutul de secol XX aduce, aşadar, o treptată conturare a unui câmp de cercetare specific etnomuzicologiei, ca şi o delimitare a unor principii metodologice generale. Tot în această perioadă încep să se contureze, în interiorul acestui câmp, diverse poziţii şi poziţionări, uneori antagonice[5], alteori doar coexistente.
Însă în ciuda progreselor făcute, interesul de natură științifică pentru folclorul muzical rămânea, în toată perioada interbelică, strâns legat de proiectul politic de consolidare a statului-națiune (proiect redimensionat odată cu Marea Unire din 1918). Atâta timp cât se considera că „…în cântecul și jocul țăranului sunt cuprinse motive de viață sufletească, ce relevă și disting umanitatea specifică a poporului român, în adâncul torentului melosului curgând elemente de credințe, obiceiuri și aspirații, care caracterizează firea românească…”[6], culegerea și stocarea acestei muzici reprezenta un imperativ exprimat în unanimitate de muzicienii români, cu atât mai mult cu cât aceste produse artistice erau amenințate cu dispariția: „căci pier cântecele, piere ethosul lor specific, pier modurile antice care formează cadrul lor de desfășurare melodică și ornamentală, piere întreg caracterul monodic al cântecului românesc…”[7]. Salvarea acestei muzici avea, în afara unor finalități estetice și științifice evidente, și o serie de rațiuni ce țineau de consolidarea culturii naționale. Astfel, Brăiloiu, într-un memoriu adresat Ministerului Artelor, atrage atenția asupra urgenței cu care trebuie făcute culegerile și motivează această activitate prin faptul că „materialul adunat ar dovedi puterea creatoare a poporului nostru și ar fi deci un bun mijloc de propagandă”[8]. Folosul propagandistic al folclorului era unul dublu: atât în postura sa de reprezentant al unei culturi tradiționale autentice, cât și ca sursă de inspirație pentru lucrările compozitorilor români, lucrări care să contribuie la formarea unei școli naționale de compoziție comparabilă cu cele de pe restul continentului. Următorul fragment dintr-o scrisoare a lui Brăiloiu către Achim Stoia (student și colaborator în cercetările de teren întreprinse de primul) este reprezentativ pentru gândirea muzicienilor români din prima jumătate a secolului XX: „Cu cît vei merge, te vei convinge mai adînc, că numai prin cultura noastră strămoșească însemnăm și noi ceva în lumea asta mare. Cu armele Occidentului n-avem nici o șansă de a bate Occidentul și va trece multă vreme pînă vom înceta de a fi o caricatură sau, în cel mai fericit caz, o copie fără importanță a Apusului”[9].
Cercetări recente referitoare la problema interbelică a modernizării lumii rurale au scos în evidență faptul că, pentru elita intelectuală și politică a acelor timpuri, satul românesc reprezenta o „masă informă, lipsită de substanță, căreia trebuie să i se dea o față «umană», «civilizată».”[10] Mai mult decât atât, o bună parte din producțiile intelectuale, la fel ca și inițiativele politico-administrative care se adresau acestui mediu social dovedeau o lipsă de înțelegere funciară a realităților lumii rurale. Etnomuzicologia românească interbelică, deși preocupată de unul dintre aspectele cele mai importante ale culturii tradiționale, nu reușise să dea decât răspunsuri superficiale la întrebările legate de relația muzicii cu mediul social din care aceasta provine. De fapt, limbajul romantic în care era descris țăranul român și impulsurile sale creatoare nu făceau decât să descrie o imagine fabricată a acestuia care servea elitelor la impunerea unor diferite viziuni politice, administrative sau estetice. Pornind de la afirmații precum „cântecul exprimă viața, belșugul de viață, spiritualitatea pură a omului de la țară”, George Breazul, una dintre figurile cele mai importante ale etnomuzicologiei interbelice, ajunge să creioneze un portret psihologic al țăranului român prin care intenționează să explice însușirile producțiilor sale muzicale, un portret construit însă pe o înșiruire de banalități lipsite de suport empiric: „Căci în niciun alt gen de exteriorizări, sufletul neamului, geniul națiunii, nu se oglindește mai clar și nu se relevă mai complet și mai original ca în muzica populară. Și, de asemenea, nicio altă artă nu este mai general și mai adânc pătrunsă în manifestările vieții spirituale a poporului român cum este arta muzicii”.[11] O astfel de retorică nu face decât să dea dreptate concluziei trase de sociologi interbelici precum Henri H. Stahl sau Anton Golopenția care asemuiau satul românesc unei „terra incognita”.[12] Dacă menționam în paragraful anterior faptul că Brăiloiu împărtășea unele opinii curente ale vremii sale (cum ar fi cele referitoare la necesitate culegerii grabnice a muzicii tradiționale sau la rolul acesteia în creațiile muzicii culte sau în propaganda națională), lucrurile stau cu totul altfel când vine vorba de cunoașterea aprofundată a realităților sociale în care se nasc, se dezvoltă și, în final, se sting creațiile muzicale țărănești. Contribuția majoră a lui Brăiloiu în anii ’30 a fost deschiderea orizonturilor etnomuzicologiei către întrebările fundamentale ale sociologiei.
Noul statut epistemologic al etnomuzicologiei
Brăiloiu are primul contact substanțial cu școala monografică de la București în anul 1928, atunci când participă la campania de cercetare organizată în satul Fundul Moldovei din județul Suceava. Confruntat cu problema realizării monografiei unei localități, o monografie care să cuprindă, bineînțeles și manifestările muzicale, Brăiloiu se vede nevoit să construiască instrumente de investigație și analiză care să corespundă acestui scop.[13] De la Henri H. Stahl aflăm că încă de la această campanie, Brăiloiu era interesat nu doar de melodia, „ci și de rostul ei în viața satului, ceea ce denota certe preocupări de «sociologie a folclorului».”[14] În acei ani de strânsă colaborare cu școala sociologică a lui Dimitrie Gusti, Brăiloiu scrie o serie de articole din care se poate vedea lămurit adeziunea sa la principiile sociologiei practicate de monografiști.[15] El afirmă fără ocolișuri că „folclorul muzical nu poate însă fi privit ca o știință autonomă, ci are o menire precisă și subordonată. În cercetarea monografică socială nu vom cultiva folclorul muzical ca scop, ci numai ca mijloc, astfel că întreaga unitate «muzică» n-ar mai avea decât însemnătatea unui compartiment al planului de lucru monografic și a unei discipline auxiliare.” Autonomia disciplinei folclorului muzical a fost într-adevăr o bună vreme disputată, însă ea și-a câștigat, cel puțin în România, recunoașterea datorită calităților estetice ale obiectului cercetat.[16] Folclorul muzical era considerat la acea perioadă drept o formă artistică desăvârșită, iar singurele domenii căruia acesta putea fi subordonat erau fie compoziția de muzică cultă (subordonare estetică) sau propaganda națională (subordonare politică). Declasarea sa până la nivelul unei discipline auxiliare în cadrul sociologiei, la fel ca statistica, economia sau filologia, a surprins cu siguranță mediul intelectual al vremii. Mai mult decât un auxiliar al sociologiei, muzica și artele, în general, erau văzute de către Brăiloiu drept „funcțiuni ale socialului.”[17] Această plasare pe o poziție secundă a esteticului era văzută de Harry Brauner (studentul lui Brăiloiu la conservator, participant activ în campaniile monografice) drept unul dintre principiile fundamentale prin care etnomuzicologia s-a adaptat la studierea vieții sociale: „un lucru absolut sigur, incontestabil este faptul că pentru noi nu a contat niciodată criteriul estetic, decât pe al doilea plan. Și asta cred că este cel mai de seamă și cel mai important lucru.”[18] Brăiloiu are însă grijă să atragă atenția asupra faptului că granița dintre etnomuzicologie și sociologie, deși necesară, este, de cele mai multe ori, anevoie de trasat. Pentru diferitele discipline care au ca obiect de studiu anumite aspecte ale vieții sociale, alegerea metodelor potrivite se desfășoară între două posibilități-limită: fie aceste discipline se vor rezuma la dezvoltarea unui instrumentar tehnic, limitat strict la aspecte ce țin particularitățile domeniului respectiv, caz în care respectiva disciplină s-ar lipsi de o serie de perspective de investigare și de un important aport de cunoaștere, fie, prin recursul frecvent la resursele altor discipline înrudite, riscă anularea prin „resorbția totală în sociologie.”[19]
După această redefinire a statului epistemologic al etnomuzicologiei, cercetătorul va revizui și obiectul pe care această disciplină își propune să-l studieze. Acest obiect este muzica populară (termen, de altfel, ambiguu până în ziua de astăzi), însă Brăiloiu propune renunțarea la echivalența dintre „popular” și „țărănesc” și la țelul identificării stilurilor melodice populare autentice. Deoarece „nu este cu putință înțelegerea nici unui rod al vieții fără înțelegerea vieții acesteia însăși”, termenul de „popular” ar putea desemna, potrivit autorului, „complexul melodiilor ce trăiesc la un moment dat într-un mediu țărănesc dat, oricare ar fi originea și stilul lor.”[20] Concluzia pe care Brăiloiu o trage de aici este că sarcina etnomuzicologului se transformă astfel din cercetarea muzicii populare în cercetarea vieții muzicale populare, fapt care ar însemna un viraj puternic către sociologie. Astfel, accentul va fi pus pe cercetarea realităților prezente, fără a mai încerca stabilirea unor origini istorice incerte sau a unor profiluri psihologice fără baze empirice[21]. În acest fel, rezultatele vor putea surprinde fenomene organice precum alterarea unui repertoriu arhaic, pierderea caracterului dialectal al unui stil regional sau ivirea unor specimene muzicale hibride prin asimilarea pripită a muzicii culte.[22] Interesul pentru prezent, pentru „faptul viu, direct”, determină o schimbare în abordarea metodologică a cercetărilor de folclor muzical, deplasând punctul de greutate dinspre metoda istorică (o abordare de tip evoluționist) spre una comparativă, în care realitățile muzicale sunt judecate prin prisma rolului pe care acestea îl joacă într-o configurație socială oarecare.
S-ar putea spune, așadar, că Brăiloiu pledează pentru o viziune sincronică în etnomuzicologie, în defavoarea celei diacronice, dominante la acea vreme în toată Europa. În consecință, el susține că o cercetare etnomuzicologică de teren trebuie să ia în calcul toată muzica unei comunități, indiferent de stilul, proveniența sau calitatea artistică a acesteia. O asemenea afirmație era, la acea vreme, în contrast cu opiniile curente exprimate de diverși muzicieni care încercau o ierarhizare a muzicilor sătești în funcție de gen (doina sau colinda fiind considerate reprezentative în mai mare măsură pentru cultura țărănească), de zona de proveniență (preferința fie pentru arta muzicanților rurali, fie pentru cea a lăutarilor de mahala sau din restaurantele din centrul orașelor), sau de etnia interpreților (romi sau români[23]). Brăiloiu renunță la toate aceste distincții (inclusiv la cea dintre muzicanții romi și români, unde, pornind de la funcția socială a acestora, remarcă faptul că nu etnia, ci relațiile sociale pe care aceștia le stabilesc în comunitate sunt răspunzătoare de felul în lăutarii aleg să își alcătuiască și să își prezinte muzica[24]) pentru ca, laolaltă cu toate informațiile ce pot fi obținute în legătură cu muzica culeasă, să poată determina stilul muzical al unei regiuni, la fel ca și factorii care au determinat nașterea, dăinuirea și, eventual, dispariția acestuia.[25] Astfel, opțiunea pentru cercetarea sincronică nu este una exclusivă sau normativă în viziunea lui Brăiloiu, însă este folosită de acest autor ca punct de plecare pentru o analiză care va conduce, la un moment dat, și la concluzii de ordin istoric. Ferit așadar de pericolul unui sincronism rigid și atemporal, cercetătorul poate ataca, înarmat cu date empirice mai mult sau mai puțin solide, probleme fundamentale pentru disciplina etnomuzicologiei precum cea a variației la care sunt expuse exemplarele acestei muzici în momentul interpretării lor, sau cea a evoluției genurilor sau stilurilor muzicale.
Cercetarea monografică și viața muzicală a unui sat
În anul 1928, Brăiloiu se alătură echipei de monografiști în cercetarea pe care aceștia au realizat-o în satul Drăguș și, potrivit unui dintre cei mai importanți ei, Henri H. Stahl, una din marile reușite ale acestei campanii este datorată lui Constantin Brăiloiu și contribuțiilor din domeniul „sociologiei muzicale”.[26] Experiența de la Drăguș va lua, un an mai târziu, forma unui „manifest” („Despre folklorul muzical în cercetarea monografică”) a cărui intenție principală este de a contribui la definitivarea unui set de legi destinat funcționării adecvate a etnomuzicologiei și unde autorul alcătuiește un îndrumar pentru cercetările de teren: rolul și importanța folosirii fonografului, muzica ce trebuie culeasă, criteriile de clasificare a materialului cules (cu problema adiacentă a variației), chestionarele ce trebuie aplicate informatorilor pentru a putea completa informația strict muzicală cu date auxiliare, necesitatea alcătuirii unor mici „tratate de estetică muzicală” cu prilejul fiecărei monografii, a unui dicționar cu terminologie muzicală, analiza repertoriului instrumental, a muzicii rituale și a legăturii sale cu momentele ritului, sau studierea materialului poetic al cântecelor. Prin toate aceste instrumente de lucru, Brăiloiu nu urmărea, așa cum mărturisește și Mihai Pop[27], decât să poată integra cât mai coerent muzica în ansamblul de obiceiuri rituale sau ocazionale ale unei comunități.
Integrat într-o echipă sociologică, sarcina etnomuzicologului era sensibil modificată, acesta trebuind acum să „îmbrățișeze totalitatea manifestărilor muzicale ale unui mediu limitat, fără să țină seama de însăși natura lor”. Deoarece „nu mai era vorba de a cerceta numai arta, ci de a pătrunde comportamentul spiritual al unui complex social dat”, condiția faptelor artistice devine acum, pentru etnomuzicolog, mai importantă decât faptele însăși, iar „ancheta extensivă și, în același timp, selectivă pe care o făcea de obicei, trebuia să facă loc unei investigații intensive și impersonale, ferindu-se de selecție și de amestec.”[28] Pornind de la remarca că o simplă anchetă etnomuzicologică nu poate da prea multe informații referitoare la răspândirea și comportamentul cântecelor într-o comunitate (putând oferi, cel mult, un inventar al acestora), Brăiloiu stabilește o serie de tehnici de prelucrare statistică a datelor prin care să poată obține o reprezentare a frecvenței cu care circulă un cântec într-o comunitate dată. Tot de la Stahl aflăm că, deși, ulterior, tehnicile statistice utilizate în sociologie au devenit un loc comun, la acea vreme ele au fost o „inovație care părea multora temerară.”[29]
Prima sarcină a etnomuzicologului a fost aceea de a culege, pe cât posibil, muzica aflată în uz în acel moment în Drăguş. Într-o primă instanţă, repertoriul cules conţinea, după o anumită triere, un total de 120 de piese, „variate ca epocă şi esenţă.” Brăiloiu este conştient, însă, de faptul că acest inventar de piese nu era un bun indicator al situaţiei reale care se cerea definită, deoarece, în această etapă, totul figura, de fapt, pe acelaşi plan, însă valoarea şi frecvenţa atribuită fiecărei melodii culese diferea de la caz la caz. Pentru a putea degaja „coeficientul de frecvenţă prin mijloace experimentale, pe cât posibil mecanice, care să permită, în ipostaza cea mai favorabilă, formularea lui în cifre”, cercetătorul decide formarea unor eşantioane de informatori-tip (un eşantion principal de 24 de indivizi şi unul auxiliar, cu rolul de control al rezultatelor), selectaţi astfel încât să surprindă diversitatea de vârstă, şcolarizare, deplasări sau stare civilă prezentă în Drăguş.[30] Cu aceste eşantioane, Brăiloiu a testat gradul de răspândire a repertoriului de 120 de melodii culese, întocmind pentru fiecare dintre acestea câte o fişă de frecvenţă. Această tehnică de analiză nu asigura însă decât o cunoaştere „orizontală” a situaţiei repertoriului muzical din această localitate, şi nu o cunoaştere „verticală”, a intensităţii folosirii individuale a melodiilor culese. Această limitare a metodei folosite la Drăguş este menţionată de Brăiloiu atunci când afirmă că „piesele din care se compune repertoriul său [al ţăranului] se aseamănă cu obiectele de uz comun, mai mult sau mai puțin folosite, după propriile lui gusturi și după semnificația lor socială. Sunt departe de a se bucura, toate, în mod constant, de o popularitate invariabilă.”[31] Punând aşadar bazele unei metode de cercetare a vieţii muzicale a unei comunităţi rurale cu ajutorul sociologiei şi al statisticii, Brăiloiu este conştient de caracterul incomplet al răspunsurilor pe care această metodă le poate oferi, atrăgând totodată atenţia asupra pericolului pe care îl reprezintă absolutizarea procedeelor statistice.
După cum sintetizează Henri Stahl, problemele avute în vedere de Brăiloiu la Drăguş puteau fi împărţite în trei mari categorii: studierea artei ca proces de creaţie sau, altfel spus, modul de elaborare al acestei arte, problemă care prezintă interes atât pentru sociolog cât şi pentru muzicolog; studierea produsului artistic propriu-zis, problemă eminamente muzicologică; şi, în al treilea rând, cercetarea funcţiei sociale pe care produsul artistic respectiv o are înăuntrul comunităţii din care provine, aspect ce ţine de munca sociologului. Datorită acestei combinaţii între sociologie şi o altă disciplină umanistă (în cazul de faţă, etnomuzicologia), metoda pusă la punct de către Brăiloiu la Drăguş poate fi extinsă, apreciază Stahl, la problemele sociologiei artei populare în general, precum şi la cele ale riturilor şi ceremoniilor.[32] De altfel, Sthal recunoaşte aportul discuţiilor cu Brăiloiu în conturarea propriei sale teorii a „obştei pe bază de tradiţii difuze.” Această teorie încerca să explice anonimatul creaţiilor folclorice prin caracterul lor social colectiv, prin faptul că aceste creaţii „nu apar decât în cursul unor acţiuni efective ale unui grup social, în care participanţii au fiecare câte un anume «rol» de jucat, pe teme «tradiţionale», dar realizate prin improvizaţii mereu altele, toate depinzând de «replicile» pe care fiecare participant le primeşte de la partenerii săi.”[33]
Pe baza acestei abordări descrise mai sus, Brăiloiu este, într-adevăr, capabil să dea o reprezentare, mai mult sau mai puțin fidelă, a vieții muzicale din Drăgușul anului 1928. Tabelele de frecvență pe care le întocmește îi permit să tragă concluzii referitoare la vitalitatea genurilor muzicii tradiționale sau la preferințele muzicale manifestate de diferitele categorii de vârstă sau gen. Astfel, autorul susține că Drăgușul, la vremea anchetei monografice, era o localitate aflată în mijlocul unui veritabil proces de transformare, asta în ciuda faptului că, cel puțin în privința muzicii, se dovedea a manifesta un pronunțat conservatorism. Acesta se manifesta îndeosebi prin răspândirea cântecului zis „de jale” (mai ales în rândul fetelor și al femeilor), prin prezența riturilor ancestrale însoțite de muzică (nuntă, colindă, seceriș), existența sporadică a doinei (Brăiloiu estimează că acest gen începuse să decadă începând cu anii 1890-1895), perpetuarea manierei de schimbare a textelor pe o aceeași linie melodică sau supraviețuirea câtorva exemplare de cântece hexasilabice.[34] Însă viața muzicală a Drăgușului era în permanență „asaltată” de corpuri străine (cântece de stil nou, romanțe, refrene de musichall sau cuplete de operetă), introduse fie prin sistemul școlar, fie prin apariția radioului sau a călătoriilor pe care locuitorii le făceau în diferite zone ale țării sau chiar peste graniță (o bună parte a bărbaților din acest sat emigrase, până la primul război mondial, în America). Orizontul spre care locuitorii acestui sat se uitau în căutare de noi muzici era cel al Vechiului Regat, a cărui influență și irezistibilă atracție erau evidente în acel moment. Această influență, exercitată probabil de foarte mult timp, a căpătat în amploare după Unirea din 1918, cu atât mai mult cu cât acest eveniment a permis unui anumit segment al populației Drăgușului o anumită doză de mobilitate, dacă nu socială, cel puțin una spațială, mulți tineri fiind tentați să-și încerce norocul în vechile provincii românești (în special în București). Astfel încât, „tot ce venea de acolo beneficia de o prejudecată favorabilă și avea mari șanse de succes: prestigiul locului de origine se repercuta, în același timp, asupra obiectului ca și asupra purtătorului său.”[35]
Ca urmarea a acestor interferențe tot mai pronunțate ale civilizației moderne în lumea, încă tradițională, a satului Drăguș, Brăiloiu proclamă, nu fără o umbră de regret, procesul de ireversibilă eroziune în care se afla tradiția muzicală a acestei localități rurale. Ca urmare a acestei situații, o parte din repertoriu dispăruse: colindul semiliturgic, Vifleimul, capra, cântecul de șezătoare, cântecul de seceriș se aflau într-o situiație problematică; la fel, cântecul de mireasă. Toate acestea reprezintă, pentru Brăiloiu, „o șubrezire a riturilor, ținând de o dezagregare morală a mediului.”[36] Chiar dacă, potrivit aceluiași autor, „la sosirea noastră la fața locului se stabilise un echilibru între cântecele vechi și melodiile în stil transilvănean, pe de o parte, și fluxul neîncetat de aluviuni, pe de alta”, această stare de echilibru este una temporară, succesul primelor în defavoarea celor dintâi fiind ușor de prevăzut, cu atât mai mult cu cât România se afla, irevocabil, pe drumul modernizării, atât în mediul urban, cât și în cel rural, o modernizare care, chiar dacă discutabilă și insensibilă la realitățile lumii țărănești, presupunea tocmai eliminarea formelor pre-moderne de cultură materială sau spirituală.
De fapt, o anumită nostalgie în fața acestui proces ireversibil îl încercau și o serie de alți cercetători implicați în campaniile monografice. Preocupat de studierea formelor de proprietate devălmașe, Henri Stahl remarcă faptul că „odată începută disoluția, totul se schimbă. (…) Apare individualismul și un «se salvează cine poate» general al acestor vechi membri ai unei colectivități către noile orizonturi deschise de posibilitatea întreprinderilor individuale.”[37] Același autor, într-o scrisoare către colegul său Anton Golopenția, mărturisea: „Nu mai cred în nimeni. Nu cred nici măcar în putința țărăniei de a mai fi. Am o singură datorie: să alcătuiesc procesul verbal al morții unei vechi vieți frumoase românești. Peste o generație, două, răzășii nu vor mai fi și vor muri bătrânii care știu cânta pe lung. Las pe alții să se zbată spre o Românie nouă.”[38] Pentru Brăiloiu, problema care se punea nu era aceea de a face un „necrolog” al muzicii de sorginte țărănească ci, mai degrabă, de a surprinde transformările care au loc în muzica unei comunități și de a înțelege aceste transformări ca rezultat inevitabil al procesului de modernizare. Astfel, Brăiloiu se apropie de ceea ce Speranța Rădulescu consideră a fi abordarea unui etnomuzicolog contemporan, care consideră că muzicile sunt într-o firească schimbare, sincronizată însă pe deplin cu ritmul trepidant al întregii vieți sociale.[39] Însă preocupările savantului român erau, la acea dată, în deplină consonanță cu cele ale unor importanți membri ai școlii sociologice de la București care căutau să cunoască în profunzime conținuturile vieții sociale și economice ale satului. Viziunea sa asupra evoluției permanente a mediului muzical îl opune pe Brăiloiu unor larg răspândite concepții (atât în rândul muzicienilor, dar și în cel al intelectualilor de diferite facturi) care vedeau în tradițiile țărănești „un corpus de datini folclorice, pitorești, sau elemente simbolice de vestimentație sau alimentație”[40] care trebuiau cu orice preț conservate ca atare. Spre deosebire însă de colegii săi monografiști, care descoperă la rândul lor o lume pe cale de dispariție, dar care înțeleg să aducă importante critici (din diverse perspective ideologice) modului în care era înțeles, în perioada interbelică, procesul de modernizare a statului, Brăiloiu nu pare a problematiza acest proces și efectul pe care îl avea atunci asupra muzicii țărănești.[41] Aspectul nu este lipsit de importanță, cu atât mai mult cu cât etnomuzicologul era, la acea vreme, omul „de legătură” între realitățile muzicale rurale, sondate cu cea mai mare atenție și în cea mai mare profunzime, și diferite insitituții și centre de putere ale statului român (activitatea și funcțiile sale publice îl plasau în funcții/zone importante precum Societatea Compozitorilor Români, Fundațiile Regale, radio-ul, organizarea de momente artistice, culte sau țărănești, menite a reprezenta România peste hotare, ș.a.).
Influențe sociologice în opera postbelică a lui Brăiloiu
Un ultim aspect care credem că trebuie a fi abordat – chiar dacă în treacăt, subiectul meritând o discuție separată, mai amplă – este cel al criticii pe care Brăiloiu o face etno-centrismului pe care se articula o bună parte a cercetării (sau a reflecției asupra) folclorului muzical. Cele mai consistente argumente împotriva acestei orientări sunt aduse în scrierile sale alcătuite după plecarea din țară (1943), deci într-o perioadă în care cercetarea de teren, ca și colaborarea cu școala monografică, încetaseră. Pe de altă parte, critica lui Brăiloiu și-a căpătat elanul decisiv prin studiile, realizate în anii ’50, dedicate studierii autonomiei sistemelor (ritmice sau melodice) care stau la baza creațiilor muzicale tradiționale (românești și nu numai) și prin care acestea se delimitează de muzica savantă, studii considerate acum ca fiind cea mai importantă contribuție a savantului în domeniul etnomuzicologiei.[42] Mai trebuie remarcat și faptul că primele decade după cel de-al doilea război mondial (perioadă în care apar mai sus menționatele studii ale lui Brăiloiu) au adus importante schimbări de perspectivă atât în interiorul antropologiei (prin școlile culturaliste sau funcționaliste, care, mai târziu, au avut ecouri puternice și în etnomuzicologie), cât și pe planul teoriei și acțiunii politice, anii ’50 consemnând declanșarea mișcărilor pentru independență a coloniilor și afirmarea criticii post-coloniale.
Însă nu credem că greșim dacă vom trasa originea poziționării lui Brăiloiu împotriva curentelor etno și euro-centrice din etnomuzicologie în colaborarea sa cu sociologii școlii monografice din perioada interbelică. În finalul articolului-manifest din 1929 „Despre folklorul muzical în cercetarea monografică”, cercetătorul afirmă că, la finalul unei extinse și laborioase analize comparative, pot fi detectate particularitățile stilistice ale muzicii de pe un anumit teritoriu sau, mai precis spus, „vom identifica simbolurile muzicale ale originalității noastre etnice.” Însă Brăiloiu se grăbește să relativizeze această sarcină spunând: „Se prea poate ca această originalitate să nu fie neapărat exprimată prin elemente proprii exclusiv nouă, ci numai printr-o îmbinare anume, o folosire originală a unor elemente răspândite pe tot globul, sau pe tot continentul sau în tot Orientul mediteranean: s-ar putea adică să nu fie stilul muzial românesc, în datele lui esențiale, decât o manifestare a preferinței colective de care a fost vorba. Se prea poate iarăși ca instinctul muzical românesc să întrebuințeze materiale cu totul necunoscute altor popoare. Nu știm.”[43] Această afirmație era, cu siguranță, de o îndrăzneală evidentă pentru acea perioadă în care, după cum am văzut, cercetarea folclorului era indestructibil legată de demonstrarea particularităților geniului etnic al poporului român. Faptul că Brăiloiu recunoștea că metoda schițată de el poate fi oricând contrazisă de realitățile folclorice (și de mediul social în care acestea se dezvoltă), îl poziționează pe acesta în contrast cu o bună parte din colegii săi de breaslă, dar îl apropie semnificativ de viziunea colegilor săi monografiști.
Pornind de la această concepție „relativistă”, Brăiloiu ajunge să articuleze o viziune în care muzicile pământului nu mai sunt judecate ca fiind aflate într-o evoluție care să conducă cu necesitate spre idealul artistic al muzicii savante occidentale. Autorul recunoaște în ideea de progres după care lumea „așa zis civilizată” a judecat culturile extra-europene ca fiind sursa unor neînțelegeri și a unei lipse de interes pentru acestea din urmă: „Perfecțiunea constantă a tehnicilor, îmbogățirea continuă a arsenalului de mijloace mecanice, creșterea neîntreruptă a puterii materiale pe care au antrenat-o acestea și, mai mult încă, fără îndoială, puterea politică pe care acest progres a dat-o „albilor” ziși civilizați, i-au făcut să creadă că în toate categoriile de fapte, durata, unită cu persistența în efort, aduce neapărat o ameliorare și că, prin urmare, cultura cea mai târzie este, neapărat, și cea mai perfectă, cu atât mai mult, cu cât victorii strălucite asupra materiei îi confirmă, în mod hotărâtor, perfecțiunea.”[44] O asemenea ambianță intelectuală era prezentă în etnomuzicologia europeană de început de secol XX și care a continuat să domine până la mijlocul secolului. Sarcina folcloriștilor (ca și cea a antropologilor, de fapt) era de a reconstitui scheme de evoluție în care să stabilească originea unei culturi și locul în care aceasta se poziționa pe o scară universală a evoluției, procedând întocmai după exemplul științelor naturale.[45] Alături de această viziune evoluționistă (susținută în principal de școala de muzicologie comparată de la Berlin), o poziție influentă o deținea și curentul difuzionist care afirma că inovația, atunci când apare, este rezultat al efortului unui singur individ, a unei singure culturi, răspândindu-se mai apoi și la alte culturi sau pături sociale.[46] În consecință, muzica țărănească nu ar fi decât un „bun decăzut” pe care locuitorii din mediu rural sau din clasele inferioare l-au preluat de la clasele superioare și „deformat” după propriu gust. Tuturor acestor teorii, Brăiloiu le aduce contraargumente prin care demonstrează coerența lumilor muzicale tradiționale și capacitatea creatoare a locuitorilor acestora. Jean-Jacques Nattiez afirmă pe bună dreptate că „Brăiloiu a contribuit din plin la diminuarea rasismului estetic, făcând din muzicile țărănești și non-occidentale un obiect legitim al științei.”[47] Toate aceste contribuții ale sale au fost, fără îndoială, favorizate de plusul de cunoaștere pe care Brăiloiu l-a dobândit în campaniile monografice care i-au putut oferi, în afară de cunoștințele tehnice pe care le stăpânea în calitate de muzicolog, o perspectivă asupra funcționării sferei muzicale într-un context social dat.
Concluzii
În măsura în care maniera de anchetă sociologică pe care Brăiloiu o practica în etnomuzicologie era una inedită pentru acea perioadă, ea a rămas, în egală măsură, o manieră singulară, atât pentru acea perioadă, cât şi pentru evoluţiile ulterioare ale acestei discipline în mediul autohton. Pentru perioada comunistă ar fi fost destul de greu de închipuit continuarea şi dezvoltarea ideilor lui Brăiloiu, dacă ne gândim doar la faptul că sociologia a fost eliminată din programa de învăţământ a universităţilor româneşti. Etnomuzicologia românească din acea perioadă recunoştea, pe de o parte, meritele sociologiei folclorului muzical promovată de acest autor, precum şi influenţa pe care şcoala gustiană a avut-o asupra sa[48], însă, pe de altă parte, nu au mai fost demarate investigaţii de tipul celei făcute de Brăiloiu în Drăguş, astfel că monografia muzicală realizată pentru această localitate rămâne un demers singular în literatura românească de specialitate. Nici în perioada interbelică, ideile lui Brăiloiu nu au apucat să prindă rădăcini, asta în primul rând din cauza izbucnirii celui de-al doilea război mondial şi a schimbării de regim ce a survenit la finalul acestuia. Din poziţia sa de cadru didactic la conservatorul din Bucureşti, etnomuzicologul român a avut ocazia de a-şi selecta colaboratori – Achim Stoia, Harry Brauner, Paula Carp, Tiberiu Alexandru, Emilia Comişel, Ilarion Cocişiu ş.a. – care ar fi putut continua direcţia de cercetare impusă de maestru. Acest lucru nu s-a mai întâmplat (şi nici nu suntem în măsură să spunem cu exactitate care au fost motivele, în afara celor ce ţin de domeniul evidentului), însă este de crezut că, din cauza naţionalismului omniprezent al perioadei interbelice, ideile lui Brăiloiu (nici el străin de discursul naționalist, dar cu poziții mai moderate și estompate de rigoarea sa științifică) ar fi intrat, mai devreme sau mai târziu, în conflict cu viziunile esenţialiste asupra folclorului. De fapt, putem spune că motivul pentru care sociologia folclorului muzical practicată de Brăiloiu nu a întâmpinat o rezistenţă făţişă din rândul muzicienilor[49] a fost slabul ecoul pe care ideile sale referitoare la cercetarea monografică l-au avut în rândul acestora (studiul despre Drăguş este publicat abia în 1960, în perioada interbelică Brăiloiu exprimându-şi ideile fie prin intermediul unor scrieri cu caracter general, fie prin contribuţii descriptive referitoare practica muzicală integrată în anumite ritualuri, scrieri oarecum mai inofensive decât sintezele şi concluziile prezente în mai înainte menţionatul studiu). Pentru perioada interbelică, Brăiloiu este unul din personajele cu un rol cheie în crearea unui câmp de cunoaștere autonom pentru disciplina folclorului muzical, iar în acest sens, colaborarea sa cu școala gustiană poate fi interpretată și ca o strategie de consacrare în interiorul acestui câmp. Desigur, poziția dominantă pe care o va ocupa aici va fi legitimată și prin funcțiile sale publice, însă inovațiile aduse în domeniul sociologiei folclorului muzical, inovații care l-au particularizat atât în raport cu înaintașii săi, cât și față de congeneri, pot fi văzute din perspectiva a ceea ce Pierre Bourdieu numea „căutarea distincției” ca mod de operarea a unui câmp restrâns de bunuri simbolice.[50]
Meritul incontestabil al activităţii lui Brăiloiu din perioada interbelică este acela de a oferi etnomuzicologiei un nou statut epistemologic, definind pentru aceasta zona de cunoaştere proprie şi modul în care această cunoaştere poate fi obţinută. Definitivarea unei metodologii coerente şi plasarea pe primul plan al suportului empiric încheie definitiv perioada „romantică” a preocupărilor pentru folclor muzical. Faptul că Brăiloiu amplasează propria disciplină sub tutela sociologiei are ca efect şi deplasarea accentului de pe perspectiva diacronică, dominantă în acea perioadă (studiile al căror scop era demonstrarea originii unor melodii sau genuri folclorice româneşti, preeminenţa muzicii româneşti sau a „sufletului” naţional) pe cea sincronică, pe studierea echidistantă a totalităţii manifestărilor muzicale dintr-un anumit context social. Această schimbare de perspectivă punea (parţial) la adăpost etnomuzicologia de instrumentările ideologice foarte puternice venite din direcţia gândirii naţionaliste. Confruntată, în anii ’30, cu mai multe regimuri dictatoriale de dreapta şi, în toată perioada interbelică, cu o ardentă nevoie de legitimare a statului-naţiune, elita intelectuală a României a depus în permanenţă efortul de construcţie a unei culturi naţionale esenţializate, ale cărei calităţi o plasau într-un cadru supra-temporar, fără legătură cu contextul istoric. Astfel, menirea folclorului muzical era de a contribui la crearea unui stil artistic naţional, uniform şi comun întregului teritoriu locuit de români, corespunzător cu „spiritul” distinct acestei naţiuni.[51] Opera lui Brăiloiu reprezintă o distanțare clară față de acest orizont etno-centric în care se regăseau majoritatea preocupărilor pentru folclor și, mai mult decât atât, propune o alternativă viabilă, capabilă să ofere soluții în afara cadrului ideologic dominant la acea vreme. Tot acest efort al său de deplasare a cercetării folclorice de sub constrângerea premiselor naționaliste a avut doar un succes parțial, național-comunismul epocii ceaușiste impunând din nou aceste premise în cercetare.
Cu toate acestea, întreaga activitate a lui Constantin Brăiloiu nu poate fi, așa cum s-a mai afirmat[52], pusă deasupra oricărui cadru ideologic. Este adevărat că autorul nu face referiri ce pot fi atribuite unei direcții ideologice clare, dar asta nu înseamnă că poate fi stabilită o dihotomie între folcloriștii romantic-naționaliști ca tributari ai unei anumite ideologii, și Brăiloiu, care li s-ar opune acestora prin neafilierea sa ideologică. De fapt, locul în care dimensiunea sa ideologică este cea mai clară este tocmai în colaborarea sa cu școala gustiană, lucru care a însemnat și ralierea sa, mai mult sau mai puțin completă, la idealurile socio-politice pe care Dimitrie Gusti le investise în activitatea sa de cercetare a satelor românești. Pentru Gusti, știința (și în particular sociologia) trebuia să determine sfera politicului astfel încât politica să fie abordată științific[53], iar acest lucru este evident în rolul modernizator pe care și le-au asumat campaniile monografice (și mai târziu Serviciul Social) în satele românești, modernizare tradusă printr-o activitate de inginerie socială menită a îmbunătăți situația clasei țărănești.[54] Prin activitatea lor de cartografiere (inclusiv muzicală) a realității satelor românești, campaniile monografice construiau un corp de cunoaștere capabil să servească idealurilor națiunii, asta cu atât mai mult cu cât, pentru Gusti, știința trebuie pusă în slujba națiunii, pentru ca omul politic să poată contribui la îmbunătățirea vieții celor ce alcătuiesc acest corp politic național. Mai mult decât acest nivel teoretic, Gusti se apropie, mai vizibil în anii ’30, de direcția politicilor carliste, aflate atunci într-o acută nevoie de legitimitate în disputa pentru putere pe care o purtau cu mișcarea legionară. Apropierea de casa regală a fost cu atât mai firească cu cât monarhia era, pentru Gusti, apărătoarea clasei de jos, a țărănimii române.[55] În acest context, activitatea lui Brăiloiu este dificil de plasat în afara acestui cadru ideologic, atâta timp cât nu acordăm termenului ideologie un înțeles limitat la cel de doctrină politică explicită. Astfel, munca de pionierat în sociologia folclorului muzical pe care a desfășurat-o Brăiloiu este în concordanță cu ideologia gustiană (și, prin extrapolare, cu cea carlistă), studiul său despre viața muzicală a Drăgușului putând fi considerat drept sintetizare a principiilor școlii monografice.[56]
NOTE
[1] Textele care oferă o perspectivă critică asupra istoriei etnomuzicologiei românești în perioada interbelică sunt destul de puține. Cartea Speranței Rădulescu, Peisaje muzicale în România secolului XX, Ed. Muzicală, București, 2002, oferă, în prima parte, o binevenită privire de ansamblu asupra perioadei. Tot dintr-o perspectivă critică sunt redactate și articolele lui Marin Marian-Bălașa, „Sistematic și aleator în antologiile și monografiile etnomuzicale”, (în Muzicologii, etnologii, subiectivități, politici, Ed. Muzicală, București, 2011), „Romanian Traditional Identity – As Searched by the Brăiloiu Institute”, (în East European Meetings in Ethnomusicology, 7, 2000) sau „Music, Musicology, and Hungarian and Romanian Nationalisms” (în Steven Totosy de Zepetnek, Carmen Andras, Magdalena Marsovszky (editori), The New Central and East European Culture, Aachen: Shaker Verlag, 2006). Deasemeni, articolele din volumul coordonat de Laurent Aubert, Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011, conțin detalii importante referitoare la perioada discutată.
[2] Claude Karnoouh, Invenția poporului națiune. Cronici din România și Europa Orientală1973-2007, Ed. Idea, Cluj-Napoca, 2011: „Constituindu-se încă înainte de realizarea unității politice a grupurilor etno-lingvistice din estul Europei, cercetarea folclorică și filologică a fost și a rămas instrumentul privilegiat grație căruia intelighențiile aflate în competiție în sânul imperiilor multietnice și religioase voiau să dovedească unitatea populațiilor rurale ai căror reprezentanți legitimi se autoproclamau” (p. 133).
[3] Luc Charles-Dominique, „«Folclor» și «închistare națională». Etnomuzicologia europenistă a lui Brăiloiu supusă probei exotismului”, în Laurent Aubert (editor), Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011, pp. 105-106.
[4] Octavian Lazăr Cosma, Hronicul muzicii românești, vol. VI, Ed. Muzicală, București, 1984, pp. 362-363.
[5] Conflictul dintre Brăiloiu şi Breazul a avut ca obiect, printre altele, şi modul de predare în şcolile generale a folclorului muzical. Fiind ambii autori de manuale de muzică, cei doi muzicologi şi-au disputat intens acest domeniu, Brăiloiu scriind în acest sens un articol polemic intitulat „Bocetul şi hora lungă în liceu” (Universul, Bucureşti, 1 septembrie 1937).
[6] George Breazul, Patrium Carmen. Contribuții la studiul muzicii românești, Ed. Scrisul românesc, Craiova, 1941, p. 89.
[7] George Breazul, „Arhiva fonogramică”, în G. Breazul, Patrium Carmen. Contribuții la studiul muzicii românești, Ed. Scrisul românesc, Craiova, 1941, p. 477.
[8] Constantin Brăiloiu, memoriu adresat Ministerului Artelor, dactilografiat, 5 pagini, 1928, Arhiva Institutului de Etnografie și Folclor, apud. Lucilia Stănculeanu Georgescu, „Constantin Brăiloiu, întemeietor și conducător al «Arhivei de Folklore» a Societății Compozitorilor Români”, în Cercetări de muzicologie, Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu, București, 1970, p. 105. Ideea de valorificare a folclorului ca mijloc de propagandă națională era una răspândită în epocă. Un alt exemplu îl putem regăsi la folcloristul Ioan Mușlea care, în pledoaria pe care acesta o făcea pentru înființarea unei arhive de folclor, sublinia faptul că o astfel de instituție ar putea avea „un rol de propagandă națională” (Ion Muşlea, Arhiva de Folclor a Academiei Romane. Studii, memorii ale intemeierii, rapoarte de activitate, chestionare. 1930-1948. Ediţie critică, note, cronologie, comentarii şi bibliografie de Ion Cuceu şi Maria Cuceu, Ed. Fundației pentru Studii Europene, Cluj-Napoca, 2005, p. 120).
[9] Constantin Brăiloiu, scrisoare către Achim Stoia, București, 3 august 1931, în Viorel Cosma, „Muzicieni în texte și documente (XV)”, Revista Muzica, nr. 4, 2010, p. 149.
[10] Ionuț Butoi, Mircea Vulcănescu. O microistorie a interbelicului românesc, Ed. Eikon, București, 2015, p. 205.
[11] George Breazul, Patrium Carmen. Contribuții la studiul muzicii românești, Ed. Scrisul românesc, Craiova, 1941, p. 172.
[12] Ionuț Butoi, op. cit., p. 204.
[13] Așa cum se exprima și Henri H. Stahl în Amintiri și gânduri…, Ed. Minerva, București, 1981, efortul colectiv al echipelor monografice nu s-a concretizat într-o lucrare care să sintetizeze întregul material strâns dintr-un sat anume. Singurele contribuții au fost cele individuale, precum cea a lui Stahl, Nerej, un village d’une region archaique (1939), sau cea a lui Brăiloiu, Vie musicale d’un village. Recherches sur le repertoire de Drăguș, publicat, pe baza materialelor culese între 1929-1932, abia în anul 1960.
[14] Henri H. Stahl în Amintiri și gânduri…, Ed. Minerva, București, 1981, p. 95. Dimensiunea sociologică a cercetărilor lui Brăiloiu este recunoscută și de filologul Mihai Pop, un alt colaborator al său în campaniile monografice: „Brăiloiu a avut, în sensul ăsta, dacă vrei, a avut o viziune sociologică asupra lucrurilor.
O dovedește și cartea lui asupra vieții muzicale din Drăguș, unde el a luat toate cântecele care se cântau în Drăguș la momentul acela, n-a luat numai cântecele vechi. Drăgușul avea probabil mai puține cântece pe care muzicologii le socoteau vechi, decât Fundul Moldovei, fiindcă Fundul Moldovei cunoștea doina” (Zoltán Rostás, Sala Lumioasă. Primii monografiști ai școlii gustiene, Ed. Paideia, București, 2003, p. 270).
[15] Din tot materialul scris în acei ani, Brăiloiu contribuie în publicațiile editate de școala sociologică de la București cu trei texte: „Despre bocetul de la Drăguş”, în Arhiva pentru ştiinţa şi reforma socială, nr. 1-4, Bucureşti, 1932, „Vicleiul din Târgu Jiu” (în colaborare cu H.H. Stahl), în Sociologie românească, nr. 12, Bucureşti, 1936 și „Plan pentru cercetarea vieţii muzicale”, în Dimitrie Gusti, Traian Herseni (editori), Îndrumări pentru monografiile sociologice, Bucureşti, Institutul de Ştiinţe Sociale din România, 1940 (text care era, de fapt, o variantă prescurtată a textului „Arhiva de folklore aSocietății compozitorilor români. Schiță a unei metode de folklore muzical”, publicat inițial în revista Boabe de grâu, București, nr. 4, 1931).
[16] Valoarea estetică ca factor de legitimare a unei discipline care se ocupa de studiul muzicilor țărănești trebuie văzută din perspectiva mai largă a teoriei autonomiei esteticului și, implicit, cea a muzicii absolute, teorii ce au marcat gândirea estetică europeană pe parcursul întregului secol al XIX-lea și pe o bună parte a secolului XX.
[17] Constantin Brăiloiu, „Despre folklorul muzical în cercetarea monografică” (1929), în Constantin Brăiloiu, Opere, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969, pp. 71-72. Exprimare inedită pentru mediul muzical românesc interbelic, „funcțiuni ale socialului” îl apropie pe Brăiloiu de școala funcționalistă de antropologie care se dezvolta în aceeași perioadă în Marea Britanie și pentru care „o societate poate fi considerată ca un tot integrat, în cadrul căruia fiecare instituție îndeplinește o funcție, adică participă la bunul mers al ansamblului” (Robert Dèliege, O istorie a antropologiei, Ed. Cartier, Chișinău, 2007, pp. 173-174). Bineînțeles, este riscant să avansăm o influență directă a acestei școli asupra savantului român, citatul anterior demonstrând mai degrabă largul orizont intelectual al acestuia.
[18] Zoltán Rostás, Sala Lumioasă. Primii monografiști ai școlii gustiene, Ed. Paideia, București, 2003, p. 76.
[19] Constantin Brăiloiu, „Schiță a unei metode de folklore muzical” (1931), în Constantin Brăiloiu, Opere, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969, p. 34.
[20] Ibidem, p. 34.
[21] Interesul pentru momentul prezent îl apropie din nou pe Brăiloiu de antropologia funcționalistă sau de structuralism, legătură făcută și de Jean-Jacques Nattiez în Lupta dintre Cronos și Orfeu. Eseuri de semiologie muzicală aplicată, Ed. Artes, Iași, 2007.
[22] Constantin Brăiloiu, „Schiță a unei metode de folklore muzical” (1931), în Constantin Brăiloiu, Opere, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969, p. 34.
[23] În perioada interbelică s-a purtat o aprigă polemică referitoare la rolul lăutarilor romi în muzica românească. Compozitori precum Sabin Drăgoi sau muzicologi precum George Breazul consideră că romii determină degradarea muzicii țărănești românești, contaminând-o cu inflențe străine care alterează „sufletul” neamului; în consecință, se recomanda ca informatorii romi să fie evitați (Breazul) (vezi Speranța Rădulescu, Peisaje muzicale în România secolului XX, Ed. Muzicală, București, 2002, pp. 58-59).
[24] Constantin Brăiloiu, „Despre folklorul muzical în cercetarea monografică” (1929), în Constantin Brăiloiu, Opere, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969, pp. 74-75.
[25] Ibidem., p. 80.
[26] Henri H. Stahl, Amintiri și gânduri…, Ed. Minerva, București, 1981, p. 133.
[27] Mihai Pop își amintește: „Și pe urmă la Brăiloiu a fost foarte mult, după aceea, și asta m-a interesat și pe mine foarte mult, plasarea cântecelor, adică a melodiilor și textelor, în ansamblu, în obiceiuri, în dansuri, de pildă melodiile de dansuri separat de celelalte, pe urmă șezătorile, și pe urmă obiceiurile de nuntă și toate astea”, în Zoltán Rostás, Sala Lumioasă. Primii monografiști ai școlii gustiene, Ed. Paideia, București, 2003, pp. 271-272.
[28] Constantin Brăiloiu, „Viața muzicală a unui sat. Cercetarea repertoriului din Drăguș (1929-1932)” (1960), în Constantin Brăiloiu, Opere, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969, p. 102.
[29] Henri H. Stahl, „Constantin Brăiloiu și sociologia vieții muzicale”, în Cercetări de muzicologie, vol. 2, Conservatorul de muzică „Ciprian Porumbescu”, București, 1970, p. 41.
[30] Constantin Brăiloiu, „Viața muzicală a unui sat. Cercetarea repertoriului din Drăguș (1929-1932)” (1960), în Constantin Brăiloiu, Opere, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969, pp. 102-110.
[31] Constantin Brăiloiu, „Folclorul muzical” (1959), în Opere, vol. 2, Ed. Muzicală, București, 1969, p. 46.
[32] Henri H. Stahl, Amintiri și gânduri…, Ed. Minerva, București, 1981, p. 134.
[33] Ibidem., p. 96.
[34] Constantin Brăiloiu, „Viața muzicală a unui sat. Cercetarea repertoriului din Drăguș (1929-1932)” (1960), în Constantin Brăiloiu, Opere, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969, pp. 245-246.
[35] Ibidem., p. 248.
[36] Ibidem., p. 246.
[37] Henri H. Stahl, Nerej. Un village d’une region arhaique, vol. III, București, Institut des Sciences Sociales de Roumanie, 1939, apud. Ionuț Butoi, Mircea Vulcănescu. O microistorie a interbelicului românesc, Ed. Eikon, București, 2015, p. 211.
[38] Ionuț Butoi, Mircea Vulcănescu. O microistorie a interbelicului românesc, Ed. Eikon, București, 2015, nota 53, pp. 214-215.
[39] Speranța Rădulescu, Peisaje muzicale în România secolului XX, Ed. Muzicală, București, 2002, p. 15.
[40] Ionuț Butoi, op. cit., p. 210.
[41] Cunoaștem, momentan, doar o singură referință la acest aspect, și aceasta oarecum incidentală, afată într-o scrisoare adresată în anul 1931 lui Achim Stoia: „Cu cât vei merge, te vei convinge mai adânc, că numai prin cultura noastră țărănească – din nefericire săpată de sus de dragul unor gogorițe progresiste – însemnăm și noi ceva în lumea asta mare” (s. n.), în Viorel Cosma, „Muzicieni în texte și documente (XV)”, Revista Muzica, nr. 4, 2010, p. 149.
[42] Jacques Bouët, „Brăiloiu astăzi. Înfloririle unei gândiri fecunde în miezul marilor dezbateri ale etnomuzicologiei contemporane”, în Laurent Aubert (editor), Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011, p. 62.
[43] Constantin Brăiloiu, „Despre folklorul muzical în cercetarea monografică” (1929), în Constantin Brăiloiu, Opere, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969, p. 91.
[44] Constantin Brăiloiu, „Folklore musical”, Encyclopédie de la Musique Fasquelle, Paris, 1959, în Opere, vol. 2, Ed. Muzicală, București, 1969, p. 69.
[45] Robert Deliège, O istorie a antropologiei, Ed. Cartier, Chișinău, 2007, p. 21.
[46] Ibidem., pp. 55-56.
[47] Jean-Jacques Nattiez, „Brăiloiu: inovații, cuceriri, prelungiri”, în Laurent Aubert (editor), Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011, p. 36.
[48] Vezi, de exemplu, Gheorghe Firca, „Gândirea istorică a lui Constantin Brăiloiu”, SCIA, Bucureşti, nr. 2, 1965, Henri H. Stahl, „Constantin Brăiloiu și sociologia vieții muzicale”, în Cercetări de muzicologie, vol. 2, Conservatorul de muzică „Ciprian Porumbescu”, Bucureşti, 1970, Marin Marian Bălașa, „Constantin Brăiloiu și viața ulterioară a etnomuzicologiei”, în REF, tom 34, nr. 4, 1989.
[49] Conflictul său cu George Breazul, care a avut şi o componentă polemică, nu s-a purtat pe marginea ideilor enunţate de Brăiloiu în, să spunem, „Schiţă a unei metode de folklore muzical”.
[50] Pierre Bourdieu, Economia bunurilor simbolice, Ed. Meridiane, București, 1986, pp. 40-43.
[51] Katharina Biegger, „Arhivarea în ghearele timpului”, în Laurent Aubert (editor), Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011, p. 185.
[52] Speranța Rădulescu, de exemplu, afirmă despre Brăiloiu următoarele: „A avut încă din tinerețe intuiția faptului că ideile dependente de ideologii sunt perisabile, așa că le-a evitat”, în „Un savant european al etnomuzicologiei”, în Revista Muzica, nr. 1, 2011, p. 99.
[53] Antonio Momoc, Capcanele politice ale sociologiei interbelice, Ed. Curtea Veche, București, 2012, p. 19.
[54] Ibidem., p. 27.
[55] Ibidem., p. 71.
[56] Vintilă Mihăilescu, „The Monographic School of Dimitrie Gusti. How is a “Sociology of the Nation” possible?”, în Ethnologia Balkanica, No. 2, 1998, p. 52
BIBLIOGRAFIE
Katharina Biegger, „Arhivarea în ghearele timpului”/”Archiving in the claws of time”, în Laurent Aubert (editor), Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu/ Active memory. Hommage for Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011.
Jacques Bouët, „Brăiloiu astăzi. Înfloririle unei gândiri fecunde în miezul marilor dezbateri ale etnomuzicologiei contemporane”/”Brăiloiu today. The flourishing of a prolific thought among the great debates of the contemporary ethnomusicology”, în Laurent Aubert (editor), Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu/ Active memory. Hommage for Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011.
Pierre Bourdieu, Economia bunurilor simbolice/Economy of the symbolic goods, Ed. Meridiane, București, 1986.
Constantin Brăiloiu, „Schiță a unei metode de folklore muzical”/Sketch for a method of musical folklore”, (1931), în Constantin Brăiloiu, Opere/Writings, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969.
Constantin Brăiloiu, „Despre folklorul muzical în cercetarea monografică”/About the musical folklore in the monographic research”, (1929), în Constantin Brăiloiu, Opere/Writings, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969.
Constantin Brăiloiu, „Folclorul muzical”/”Musical folklore”, (1959), în Opere/Writings, vol. 2, Ed. Muzicală, București, 1969.
Constantin Brăiloiu, „Viața muzicală a unui sat. Cercetarea repertoriului din Drăguș (1929-1932)”/”The musical life of a village. The research of the Drăguș repertoire (1929-1932)”, (1960), în Constantin Brăiloiu, Opere/Writings, vol. IV, Ed. Muzicală, București, 1969.
George Breazul, Patrium Carmen. Contribuții la studiul muzicii românești/Patrium Carmen. Essays in the Romanian music’s research, Ed. Scrisul românesc, Craiova, 1941.
Ionuț Butoi, Mircea Vulcănescu. O microistorie a interbelicului românesc/Mircea Vulcănescu. A micro-history of the romanian interwar period, Ed. Eikon, București, 2015.
Luc Charles-Dominique, „«Folclor» și «închistare națională». Etnomuzicologia europenistă a lui Brăiloiu supusă probei exotismului”/„«Folklore» and «national seclusion». Brăiloiu’s Europeanist ethnomusicology submitted to the exoticism test”, în Laurent Aubert (editor), Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu/Active memory. Hommage for Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011.
Octavian Lazăr Cosma, Hronicul muzicii românești/The chronicle of the Romanian music, vol. VI, Ed. Muzicală, București, 1984.
Viorel Cosma, „Muzicieni în texte și documente (XV)”/”Musicians in texts and documents”, Revista Muzica, nr. 4, 2010.
Robert Dèliege, O istorie a antropologiei/A history of anthropology, Ed. Cartier, Chișinău, 2007.
Claude Karnoouh, Invenția poporului națiune. Cronici din România și Europa Orientală1973-2007/Inventing the national people. Chronicles from Romania and Oriental Europe 1973-2007, Ed. Idea, Cluj-Napoca, 2011.
Vintilă Mihăilescu, „The Monographic School of Dimitrie Gusti. How is a “Sociology of the Nation” possible?”, în Ethnologia Balkanica, No. 2, 1998.
Antonio Momoc, Capcanele politice ale sociologiei interbelice/The political traps of interwar sociology, Ed. Curtea Veche, București, 2012.
Jean-Jacques Nattiez, Lupta dintre Cronos și Orfeu. Eseuri de semiologie muzicală aplicată/ The battle of Chronos and Orpheus: essays in applied musical semiology, Ed. Artes, Iași, 2007.
Jean-Jacques Nattiez, „Brăiloiu: inovații, cuceriri, prelungiri”/”Brăiloiu: innovations, conquests, extensions”, în Laurent Aubert (editor), Memorie activă. Omagiu lui Constantin Brăiloiu/ Active memory. Hommage for Constantin Brăiloiu, Ed. Martor, București, 2011.
Speranța Rădulescu, Peisaje muzicale în România secolului XX/Musical landscapes in 20th century Romania, Ed. Muzicală, București, 2002.
Speranța Rădulescu, „Un savant european al etnomuzicologiei”/”An european scholar of ethnomusicology”, în Revista Muzica, nr. 1, 2011.
Zoltán Rostás, Sala Lumioasă. Primii monografiști ai școlii gustiene/The bright room. The first monographistis of the gustian school, Ed. Paideia, București, 2003.
Henri H. Stahl, „Constantin Brăiloiu și sociologia vieții muzicale”/”Constantin Brăiloiu and the sociology of the musical life”, în Cercetări de muzicologie/Researches of musicology, vol. 2, Conservatorul de muzică „Ciprian Porumbescu”, București, 1970.
Henri H. Stahl, Amintiri și gânduri…/Recollections and thoughts, Ed. Minerva, București, 1981.
Lasă un răspuns