Imagine: „Taranca” de Mina Byck-Wepper
Info box: Continuam redarea cronicilor semnate de Mac Constantinescu (1900-1979), sculptor, grafician, decorator, scenograf, participant la campaniile monografice alaturi de sotia sa, Floria Capsali. In articolul de fata prezinta lucrarile importantului arhitect G.M. Cantacuzino (1899-1960), care a contribuit si la Expoziția de la New York din 1939, si ale pictoritei Mina Byck-Wepper (1900-1964), discipola a Ceciliei Cutescu-Storck.
Expoziţii.
Desenul d-lui G. M. Cantacuzino
Pictura Doamnei Mina Byck-Wepper
de MAC CONSTANTINESCU
Cuvântul VIII 2540
16 aprilie 1932
D. Gheorghe M. Cantacuzino, expune la librăria Hasefer o colecţie de desene, portrete, studii de nud, peisaje…
Un prilej mai îndepărtat, Expoziţia de pictură şi desen de la „Cartea Românească” ne-a făcut să arătăm aici, calităţile de mare plastic ale d-lui arhitect Gheorghe M. Cantacizino. Desenele în cărbune şi sanguin care atunci însoţeau picturile, dădeau într-o bună parte din ele, întâietate arhitectului preocupat de relizările trecutului.
Fragmente de arhitectură română şi gotică, colţuri de faţadă şi arcade de palat „renaissance”, cupole şi console răsturnate din edificiile religioase în stil baroque căpătau în desenul d-lui G. M. Cantacuzino o închegare şi o spiritualizare sintetică. In creionările de peisaj, pinii şi chiparoşii campaniei romane se compuneau asemenea clădirilor.
Nudurile se modelau în valori de umbră şi lumină, în mod pictural. Am spus că desenele de atunci încolţeau completând, ansamblu de pictură in ulei.
De astă dată, desenul a căpătat mai mult drept de cetate în preocupările d-lui arhitect Cantacuzino.
Desenul expus astăzi în librăria Hasefer, a câştigat în amploare plastică şi intimitate. In nuduri şi portrete, linia este mai suplă, modelul mai sensibil şi mai plin. Peisajul italian, pe care d. arhitect G. M. Cantacuzino îl afecţionează în deosebi, este extrem de bogat în resurse de viziune. D. Cantacuzino îl interpretează cu o rară înţelegere de atmosferă plastică. Alain îşi începe astfel a nouăsprezecea lecţie despre arte:
„Le dessin est dans tous les arts, depuis l’architecture, comme anticipant et préparant, et toujours destiné à ètre dépassé. Voici maintenant qu’il se délivre, et se présente comme un art complet.”
Este cazul desenului d-lui G. M. Cantacuzino pentru care, aprecierile estetului francez par anume făcute.
*
Doamna Mina Byck-Wepper, apreciată pictorală şi desenatoare grafică, expune în sala „Ileana” de la „Cartea Românească”, un ansamblu de picturi în ulei, panouri decorative, desen şi gravură.
Talentul doamnei Mina Byck-Wepper, a ajuns la adevărata plenititudine de potenţe realizatoare, foarte conforme temperamentului artistei. Cu o sensibilitate naturală înclinată către un decorativ poate prea serios în anumite panouri compoziţionale, în care personajele se înscriu într-o ambianţă reţinută, cu o forţă de a reda materia care adesea frizează „trompe l’oeuil”-ul mai ales în naturi moarte, şi cu frumoase contraste de alb şi negru în ilustraţiile sale, arta d-nei Mina Byck-Wepper, se prezintă, cinstit şi susţinut în pictura noastră.
Motivul pictural, tratat larg şi solid construit în desen şi coloane, cere un spaţiu de amplă desfăşurare şi pare că suferă pe pânza de dimensiuni reduse ale d-nei Mina Byck Wepper. Paleta frumos armonizată în tonalităţi calde, fericit utilizată în naturi moarte şi peisaje denotă un temperament pictural de primul ordin.
Desenul d-nei Mina Byck-Wepper, ne este cunoscut din saloanele de alb şi negru şi mai ales din vignetele ce ilustrează regulat o importantă revistă literară.
Desenele gen litografice cu subiecte de peisaj transilvan au o energică ţinută plastică, prin aceiaşi tratare largă a masselor de lumină şi umbră.
Desenele în alb şi negru de tuş care amintesc atât de bine gravurile în lemn sunt elegant echilibrate şi au darul foarte rar de a fi adaptabile mentalitaţii grafice.
Doamna Mina Byck Wepper este o artistă care-şi iubeşte meşteşugul şi-l lucrează cu multă înţelegere. Rarele sale manifestări în public o confirmă. Expoziţia de la sala „Ileana” este un fericit prilej de a admira un ansamblu complet al posibilităţilor de realizare ale distinsei pictore.
Lasă un răspuns