Prefață sau Dragostea (pentru știință) în vremea pandemiei
extras din volumul In honorem Sanda Golopenția, coord. Zoltán Rostás și Theodora-Eliza Văcărescu, Editura Spandugino, 2020
Ideea şi planul acestui volum sunt mai vechi de doi ani. Eram adunați în jurul unei mese de restaurant, cu o cană de vin fiert (era frig) şi mai multe cafele în față. Tocmai încheiasem o altă masă, de data asta rotundă, despre istoria sociologiei, la Clubul Țăranului Român din Bucureşti. Atunci încă se puteau face mese rotunde in real life şi chiar se putea bea o cafea într-o cârciumă cu patru pereți. Am făcut o listă cu nume de cercetători şi cercetătoare, de academice şi academici – din România şi din lume – şi ne-am entuziasmat foarte tare. Voiam să ținem proiectul nostru secret, îl vedeam ca pe un cadou-surpriză pentru etnografa, lingvista, socioloaga, istorica, profesoara şi – mai ales – prietena noastră, Sanda Golopenția. Prietena noastră personală, adică a fiecăruia/fiecăreia dintre noi, dar, în special, ştiințifică, adică a Cooperativei Gusti, ca grup de cercetare şi discuții.
Din seara respectivă am tot adăugat nume pe lista noastră de viitori contribuitori la volumul omagial. Sentimentul constant pe care l-am avut în acele luni de alcătuire a listei a fost acela al unei mirări şi admirații profunde: nu neapărat în legătură cu opera şi standing-ul academic al oamenilor de ştiință care au colaborat, de-a lungul multor decenii şi de pe mai multe continente, cu Sanda – la acest lucru ne aşteptam, desigur –, ci, mai curând, în privința diversității domeniilor disciplinare şi profesionale în care cercetătorii şi cercetătoarele de pe listă sunt autorități recunoscute internațional. Noi nu ne puteam lăuda decât cu faptul că suntem „colegi” de istorie socială şi de istoria sociologiei cu aceea pentru care ne apucaserăm să construim volumul. Aşa că ne-am dat seama că vom avea nevoie de ajutor pentru a completa lista cu nume din mult mai multe domenii decât anticipaserăm – până la urmă, lucru cât se poate de firesc în cercetare şi cu atât mai normal în cazul Sandei Golopenția, o cercetătoare care s-a ocupat şi de etnografie, şi de lingvistică, şi de literatură, şi de semiotică, şi de pragmatică, şi de sociologie, şi de istorie socială, şi de… nu ştim (încă) unde să ne oprim. Persoanele cărora le-am scris şi cărora le-am solicitat texte ne-au recomandat alți oameni de ştiință care i-au fost, la un moment dat, sau îi sunt apropiați Sandei.
Ne-am bucurat mult de căldura cu care a fost primită ideea de a scrie un text de către fiecare dintre mai vechii sau mai noii colaboratori, mai vechile sau mai noile prietene ale „subiectului” întreprinderii noastre editoriale. Aşa cum ne-am bucurat şi de faptul că Editura Spandugino, care a publicat în ultimii ani mai multe cărți ale Sandei Golopenția, a primit cu entuziasm propunerea noastră de carte şi ne-a sprijinit pe tot parcursul demersului editorial.
La sfârşitul lunii februarie a acestui an primiserăm numai câteva texte. Și, în nicio săptămână, s-a schimbat (sau aşa ni s-a părut atunci) „configurația” lumii: au fost întrerupte cursuri universitare face-to- face, s-au anulat ori s-au mutat in virtual life conferințe şi simpozioane, s-au amânat pe o perioadă nedefinită târguri de carte şi alte evenimente culturale, s-a declarat stare de urgență în multe țări de pe glob. În ciuda pandemiei şi a schimbărilor din viața privată şi din cea profesională, persoanele invitate să scrie pentru Sanda au continuat să o facă, ba uneori chiar cu un entuziasm pe care am fost nevoiți să-l îngrădim puțin, întrucât unele texte erau prea ample pentru volumul „nostru”.
Avem, astfel, cincizeci de nerăznite declarații de dragoste (pentru ştiință) scrise în vremea pandemiei. În partea a II-a a volumului, intitulată „Dincolo de operă”, se simte cel mai bine şi mai dezvăluit acest lucru: majoritatea sunt scriituri personale – eseuri, scrisori, proze scurte şi poezii. Partea I, „Despre operă”, este formată din texte care explorează diverse aspecte ale studiilor, cercetărilor, recuperărilor de arhivă realizate de Sanda Golopenția şi oferă un tablou vast şi foarte variat al preocupărilor ştiințifice şi al explorărilor familiale şi emoțional-personal-politice ale autoarei. În fine, partea a III-a a cărții pe care o țineți în mâini, cu titlul „În jurul operei”, este cea mai amplă şi constă în articole academice care acoperă domeniile în care este activă Sanda Golopenția: lingvistică, teatru, semiotică, sociologie, istorie socială, etnografie etc.
Am citit, recitit şi re-recitit textele din acest volum – ceea ce ne-a făcut să ne întoarcem şi spre multe dintre articolele şi cărțile Sandei – cu încântare şi curiozitate. Oricât de bine am crede că o cunoaştem pe Sanda Golopenția şi munca ei ştiințifică, din viața şi din opera ei de până acum apar în mod constant lucruri noi şi neaşteptate. Aşadar, din colege şi prieteni care voiau să o surprindă, noi ajungem să fim cei uluiți şi impresionați de surprinzătoarea Sanda Golopenția. Și îi mulțumim pentru munca şi creația ei uriaşe şi spectaculoase şi pentru şansa de a o fi cunoscut mai bine prin realizarea acestui volum.
Editorii
Lasă un răspuns