Info box: Mac Constantinescu (1900-1979), sculptor, grafician, decorator, scenograf, participant la campaniile monografice alaturi de sotia sa, Floria Capsali. Aici scrie o cronica despre expozitia pictoritei Cecilia Cuțescu-Storck (1879-1979).
Expoziţia Cecilia Cuţescu-Storck
de Mac Constantinescu
Cuvântul VIII 2495
1 aprilie 1932
In cadrul somptuos al villei-atelier din Strada Vasile Alecsandri No. 16, Doamna Cecilia Cuţescu-Storck, prezintă un ansamblu de picturi şi desene ce depăşesc prin aşezare, număr şi preţiozitate genul obişnuit de expoziţie. După un răstimp de mai mulţi ani în care doamna Cecilia Cuţescu-Storck nu s-a manifestat decât la expoziţiile Saloanelor oficiale, prezentarea celor aproape trei sute de lucrări, aranjate pe cimeza a şapte săli în ambianţa unui interior de artist unic la noi, capătă amploarea unei serioase colecţii de muzeu, şi consacră definitiv talentul generos şi puternic al pictorului.
A scrie despre opera picturală a Doamnei Cecilia Cuţescu-Storck în spaţiul îngrădit al unui foileton este un fapt temerar şi deplasat în acelaşi timp; şi apoi, atâtea lumini autorizate în materie de artă plastică, au explicat la timp, cu amănunte bogate, evoluţia unei arte superioare, de mare temperament şi de muncă îndârjită. Ne vom mărgini să notăm aci frânturi de impresii simţite în faţa panourilor Cuţescu-Storck. Sala I (atelierul) şi desenelor Doamnei Cecilia Cuţescu-Storck sala II-a cuprind picturile murale ce decorează permanent aceste două încăperi. Intr-un gust rafinat şi segniorial aceste două săli prin decoraţiunea lor interioară aminteşte magnificului ornamental al palatelor renaşterii italiene. Piatra sculptată, lemnul lambris-urilor şi pereţii acoperiţi de compoziţii ample de o înalta ideologie şi o susţinută vibraţie plastică, fac din aceste două încăperi, un rar şi preţios exemplu de interior somptuos şi rafinat.
Doamna Cecilia Cuţescu-Storck, iubeşte desfăşurările compoziţionale vizionate larg şi sintetic. Coloritul este luminos şi cald. Desenul precis sensibil şi spiritualizat. Personajele feminine, se înscriu pe fonduri de vegetaţie exotică, păstrând o notă hieratică ce nu exclude umanitatea, ci dimpotrivă o accentuează. Pictura de şevalet din celelalte săli, constrânge la o mai amănunţită soluţionare a detaliilor şi la putinţă de creaţie a atmosferiei ambiante mai ales în motivul peisajului balcichian, pe care artistul a reuşit să-l transpună pe pânză într-un stil propriu. Balcicul, motiv pictural, de care plastica de după răsboiu a abuzat fără prea multă înţelegere, capătă în pictura Doamnei Cuţescu-Storck amploarea iniţiala şi reabilitatea bine meritată.
Când perspectiva vremii, va pune la punct arta timpului nostru, „Balcic”-urile d-nei Storck vor fi printe cele mai rare şi mai reprezentative exemplare ale genului. Interpretarea superioară a peisagiului ocupă în talentul Doamnei Cecilia Cuţescu-Storck un loc egal compoziţiilor d-sale, murale. Mijlocul de expresie este diferit, după cum diferă este şi afectivitatea. Conglomerările de clădiri detaşate pe ariditatea unui teren răscopt de soare, un crâmpei de mare încadrată între cer şi o vegetaţie izolată sunt motive care pornite din ambianţa Balcicului se amplifică în pitorescul Sudului Franţei, al Corsicei şi al Spaniei.
Desenele în lavis-uri de tuş uşor colorate pe care, artistul le-a adus din recentele sale călătorii, sunt fără îndoială interpretări cu totul deosebite în plastica română.
Incheiem omagial aceste rânduri, socotind expoziţia d-nei Cecilia Cuţescu-Storck drept rar eveniment în viaţa noastră plastică, prin superioara ţinută a creaţiei sale artistice, care ocupă un loc de mare însemnătate în pictura românească contemporană.
Lasă un răspuns