Rodica Maniu (1892-1958) – Autoportret – sursa imagine
Expoziţia Rodica Maniu
de MAC CONSTANTINESCU
Cuvântul VIII 2516
22 aprilie 1932
Sala „Universul” din strada Brezoianu, lăsată în umbră de artişti şi de public în sezonul plastic actual, capătă o deosebită strălucire prin expoziţia de acuarele a d-nei Rodica Maniu. Rar ne-a fost dat să admirăm un ansamblu mai unitar şi mai luminos ca acuarelele d-nei Rodica Maniu, prezentate pe panourile sălii Universul. Peisajul de coastă Marină predomină în expoziţie. Privelişti pline de lumină, cu stânci aride pe primul plan, profilate pe fondul întinsului apei care cuprinde o bună parte din suprafaţa tabloului,susţinute la partea superioară, pe o fâşie de cer, vizionat în coloritul subtil de o variabilitate aproape neverosimilă pe care numai atmosfera marină îl poate oferi. D-na Rodica Maniu a iubit întotdeauna plain-air-ul peisajului de litoral şi l-a interpretat în tablourile sale ori de câte ori a avut prilejul.
Viziunea imaginilor cu motive de peisaj corsican este încă vibrantă în amintirea celor ce au vizitat expoziţia de la „Cartea Românească” din Decembrie 1930. Aceiaşi grandioasă sălbăticie, cu masive ruginii de piatră şi fonduri verzui de mare oferă pictorului şi „Coasta de Argint” a Mării Negre. Câte odată compoziţia este tăiată de arabescul monumental al vreunui copac au de mlădiţele fragede ale unui arbust, totul contopit suav şi cu restul elementelor motivului. Tabloul capătă atunci grandoarea spirituală a unei estampe japoneze de mare maestru.
Elementul antropomorfic, care lipsea aproape complet din peisajul corsican, apare în unele tablouri cu destulă discreţie, printre stânci, sub forma unei adolescente „baigneuse”. In genere acuarelele d-nei Rodica Maniu sunt vizionate în tonalităţi calde. In motivele marine în care intervine nudul, pictorul reuşeşte să creeze un contrast de fericit efect între coloritul cald al carnaţiei suprapus tonurilor de albastru rece al mării. Alături de peisajele mai sus citate, d-na Rodica Maniu mai expune şi o parte din siluetele feminine atât de distinse în cadrul interiorului familiar, siluete îmbrăcate în rochii de stil ce pretează la armonii de linii şi colorit distins şi melancolic, asemeni unei flori fanate.
In expoziţia de la „Universul” d-na Rodica Maniu expune numai acuarele. Faptul este cu atât mai important, cu cât talentul pictorului îşi găseşte în această tehnică adevărata putere de expresie. Credem oportun să repetăm aici câteva rânduri scrise în legătură cu expoziţia sa de acum doi ani. In tabloul d-nei Rodica Maniu, acuarela şi-a spus toate secretele. Intr-o epocă în care acuarela devine din ce în ce mai rară, tehnica preţioasă a d-nei Rodica Maniu este surprinzătoare de viruozitate, reuşind să scoată efectele cele mai rafinate. Conform tradiţiei adevăratei acuarele, cu întrebuinţarea tonurilor transparente şi excluderea totală a albului de gouache, pictorul reuşeşte să dea intensităţii de lumină, într-o valoraţie savantă şi sensibilă în acelaşi timp, precum şi anumite impresiuni de tonuri opace acolo unde materia o cere, realizate totuşi, numai din tonuri transparente.
Socotim talentul d-nei Rodica Maniu, drept unul din cele mai rare şi mai distinse ale genului, susţinut cu o intensitate din ce in ce mai crescândă. Scriam odată, că fiecare expoziţie a d-nei Rodica Maniu este o agreabilă surpriză pentru amatorul de artă, deoarece artistul în fiecare expoziţie, aduce o dominantă în alegerea motivului interpretat. Italia, Veneţia. Corsica, Balcicul, Caliacra, şi-au aşternut rând pe rând lumina pe pânzele artistului îndrăgostit de soare. In acest sfârşit de sezon, expoziţia d-nei Rodica Maniu este poate ultima irizare de artă adevărată a anului plastic.
Lasă un răspuns