Mica istorie
– prefață –
Mai întâi câteva citate din istoriile de viațã cuprinse în acest volum:
„Am crescut acolo cum a dat Dumnezeu… Pãrinții, foarte necãjiți… era rãzboi… și noi am rãmas acasã singuri cu mãmica… Sãrãcie mare, ne chinuiam, creșteam animale. Aveam casa care o construiam atuncea, nu era terminatã și ne-am chinuit noi, copiii cu mãmica, de fãceam, fãceam casa, am fãcut-o din pãmânt, cu prispã cu… din scândurã… fãceam la prispa din scândurã fãceam parapeții ãia și … aveam vaci, rațe…“
„Într-un timp, femeile care rãmãsese fãrã bãrbat, se apucase de contrabandã. Era câteva femei din capu’ satului și le ducea Dide unde avea nevoie, ca sã vândã carnea de vițel, cã nu se gãsea ca acuma pe toate drumurile. Si el nu cerea nimic. Fãcea lucrul ãsta de bun ce era, cã-ți era milã de ele, femei fãrã bãrbat. Eu îi ziceam sã se mai potoleascã, cã e periculos, era și pe-atunci polițiști corupți care mai primea mitã, dar ca acu’, io zic cã nu a fost niciodatã. Se fãcea la controale, toatã noaptea. Dar nu mã asculta și io toate nopțile alea mã rugam pentru el, sã nu-l prindã, cã era dezastru de noi.“
„Cine dicteazã, cine este astãzi la putere, cu ãla ești. Mâine vine altul la putere, îți faci datoria ta la slujbã, meseria ta.“
Aceste mici fragmente provin din istorii de viațã povestite de femei ajunse la vârsta a treia. Sunt istorii de viațã care ne-au sugerat ideea unui volum consacrat exclusiv dimensiunii feminine a istoriei. Mi s-a pãrut interesant și totodatã semnificativ cã oameni de totalã bunã credințã, lipsiți de prejudecãți acute de gen s-au arãtat dacã nu chiar șocați, cel puțin mirați de intenția noastrã — coordonez acest volum împre- unã cu Theodora Vãcãrescu —, fiind de pãrere cã izolarea de povestirile de bãrbați nu se justificã în niciun fel. Pãrerea generalã a fost cã aceste istorii ar trebui sã aibã ceva în plus pentru a binemerita sã fie incluse într-un volum. Bãnuiesc cã este vorba de un reflex cultural foarte rãspândit și adânc înrãdãcinat, conform cãruia o femeie trebuie sã fie cel puțin Jeanne d’Arc, Marie Curie, Ecaterina Teodoroiu sau „mãcar“ participantã la rezistențã, încarceratã din motive politice, sau în orice caz cu performanțe mai însemnate decât media bãrbaților. Iar dacã femeia nu are altã performanțã decât terminarea ridicãrii unei case în lipsa bãrbatului aflat pe front, nu meritã atenție deosebitã. Dacã pentru supraviețuirea familiei are curajul sã se apuce de contrabandã în vremuri de restriște, devine suspectã, în loc sã i se recunoascã meritul de a-și fi salvat copiii de foame. Iar femeile care nu fac altceva decât sã se conformeze ba regimului carlist, ba celui legionar, antonescian, sau regimului comunist pentru a-și ocroti copiii riscã sã fie dezavuate de iacobinii tranziției.
Ceea ce, în opinia mea, a justificat întocmirea acestui volum și pânã la urmã studiile istorice de gen este tocmai aceastã tãrie a femeilor — mai ales a celor din zbuciumata zonã est-europeanã — care asigurã continuitatea societãții, a comunitãții, a familiei. În ciuda diversitãții de destine, de nivel de școlarizare și statut social, femeile, în situații-limitã — iar dictaturile împing societatea spre situații-limitã prin excelențã — dau dovadã de realism și produc strategii de supraviețuire. Femeile rezistã în chip miraculos în lungi perioade în care bãrbații sunt mobilizați sau se aflã chiar pe front, în lagãre de prizonieri ori încarcerați din motive politice, sau pur și simplu mutați cu serviciul în alt colț de țarã, pe șantierele glorioase ale socialismului. Istoria consemneazã eroismul sau martiriul bãrbaților, dar uitã adesea de rezistența tãcutã a femeilor. O singurã datã am avut ocazia de a citi o lucrare în care unei anchete de istorie oralã a clasei muncitoare norvegiene, la treizeci de ani de la efectuare i s-au adus serioase amendamente: o recitire a materialului înregistrat la începutul anilor ’50 a relevat pentru Ed Bull, autorul studiu- lui din 1980, cã dimensiunea de gen fusese complet omisã.
Aceastã carte, care reunește istorii de viațã povestite exclusiv de femei, este al cincilea volum realizat de studenții de la Facultatea de Jurnalism și Stiințele Comunicãrii, dupã Istorii la firul ierbii (Tritonic, 2003), Televizorul în „micul infern“ (Tritonic, 2004), Tur-retur, vol. I–II (Curtea Veche Publishing, 2006) și Activiștii mãrunți (Curtea Veche Publishing, 2007). Se demonstreazã încã odatã cã studenții sunt capabili de interviuri și observații credibile, cu subiecți în stare sã evoce situații de viațã, atitudini și sentimente, conflicte ascunse, trecute cu vederea de „marea istorie“. Femei în vârstã, fãrã vreun statut special, au putut reconstitui pentru noi viața, atmosfera, perspectiva, credințele, fricile neconsemnate de istoria concentratã asupra vieții de stat și a elitelor. Aceste mãrturii consemnate de studenți sperãm sã se dovedeascã a fi nu doar niște lecturi interesante, captivante chiar, șocante uneori, dar și un material documentar prețios pentru istoria socialã încã nescrisã a României secolului XX.
Zoltán Rostás
Lasă un răspuns